5 Tips voor een effectieve leerconversatie
5 Tips voor het goed laten verlopen van de leerconversatie.
De leerconversatie staat of valt met het stellen van goede vragen en het constructief omgaan met de antwoorden die je als instructeur op je vragen krijgt. Deze vragen zorgen verdieping en inzicht.
Stel vragen niet te snel achterelkaar.
Het tempo waarop je jouw vragen stelt is essentieel. De cursist moet wel de gelegenheid krijgen om na te denken over je vraag en een antwoord te formuleren. Houd rekening met ongeveer tien seconden wachttijd nadat je een vraag hebt gesteld.
Formuleer open vragen.
Naast het tempo waarop jij je vragen stelt is ook de formulering van je vragen belangrijk. Stel een vraag per keer. Stel open vragen en beantwoord je eigen vragen niet. Dit belemmert het actief meedoen van de cursisten. Wanneer je een vraag stelt, zorg ervoor dat je weet welke elementen je wilt horen in de antwoorden van de cursisten. Zo kun je de cursisten sturen richting jouw antwoord. Het helpt ook om je vragen scherper te formuleren.
Ontwikkel “High order vaardigheden”.
Tijdens het leergesprek gebruik je een aantal vaardigheden namelijk;
- Samenvatten
- Analyseren
- Vergelijken
- Toepassen
- Uitleggen
- Evalueren
Motiveer je cursist verder te denken.
Het kan natuurlijk zo zijn dat de cursist niet helemaal het antwoord geeft waar jij op doelt. Moedig je cursist dan aan om de juiste verbanden te leggen en een logische redenering te formuleren. Hierbij kan het helpen om hardop te denken. Neem hier even de tijd voor. En kap het gesprek niet te snel af.
Niet iedere cursist zal zich comfortabel voelen om actief bij te dragen aan het gesprek. Je gaat tijdens de leerconversatie op zoek naar de diepere lagen van gedrag. Benader cursisten positief, ook al geven ze niet helemaal het juiste antwoord. Zorg dat studenten succes ervaren.
Stel je op als gespreksleider.
De belangrijkste tip is misschien deze wel. Je bent als instructeur geneigd om instructie te verzorgen. Om jouw kennis over te dragen om van je cursist een goede eerste hulpverlener te maken.
Bij de leerconversatie is het zaak je cursist de antwoorden op zijn vragen zelf te laten onderzoeken en ontdekken. Stel daarom de juiste vragen op het juiste moment. Jouw eigen oplossingen en emoties spelen hierbij geen rol. Wees je daarvan bewust en laat jouw cursist tot zijn eigen oplossingen en inzichten komen.