Zorg dat je niet nat gaat
Deze week mocht ik een training geven voor een nieuwe groep zweminstructeurs en zwembadmedewerkers. Als een soort nulmeting ensceneer ik een ongeval. Even kijken hoe men reageert op een calamiteit in het zwembad.
Ook deze keer duikt de toezichthouder pijlsnel het water in richting de drenkeling. Vergeet zijn collega te waarschuwen en vergeet bovenal zijn eigen veiligheid. Maar is binnen noodtime bij de drenkeling. De toezichthouder is snel aan de kant met de drenkeling. Zichtbaar vermoeid en buiten adem door de inspanningen die deze redding heeft gekost. En nog beduusd van hetgeen hem is overkomen.
- Waarom heb je voor deze aanpak gekozen?
- Wie komt je helpen?
- Is professionele hulp noodzakelijk en gealarmeerd? Zo ja, door wie?
- Was er toezicht op de andere gasten in jouw zone, tijdens jouw redding?
- Moest deze drenkeling met een natte redding gered worden? Zijn er hulp- of reddingsmiddelen aanwezig die je kon gebruiken?
Veel vragen om over na te praten. Het Lifesaverprogramma helpt jouw toezichthouders deze vragen te beantwoorden en tot een goed alternatief te komen. Naast de praktische vaardigheden traint het Lifesaverprogramma ook human factors en teaminteractie. Hoe beter het team op elkaar is ingespeeld en beter hun prestaties worden. Ze leren zich bewust te zijn van hun omgeving en hoe deze hen kan helpen bij het toezicht houden. Iedere medewerker in het zwembad wordt getraind in de vaardigheden en situaties die voor hen van toepassing zijn. Maar alle medewerkers leren elkaar te helpen en ondersteunen bij calamiteiten die niet op hun werkplek voorkomen.
Het Lifesaverprogramma zorgt ervoor dat je niet nat gaat.