Terug naar overzicht Door Mike Lehnkering |

Lifesavers, Ik ben een weekje skiën

Je doet mij geen groter plezier dan met de jaarlijkse wintersport. Ik ben van nature geen diehard sporter. Hoewel ik er de laatste jaren wel steeds meer plezier in krijg. Geen een sport vind ik leuker dan skiën, maar helaas is dit niet zonder risico’s. Omdat je beter kunt voorkomen dan genezen, deel ik met jou mijn 7 tips om sportletsels tijdens de wintersport zo veel mogelijk te voorkomen.

 

Tip 1: Draag warme kleding, sokken en handschoenen 

Onderkoeling is een groot risico wanneer je onvoorbereid de kou in stapt. Hoewel je tijdens het skiën wel warm zult worden door je inspanningen op de piste, koel je wel af in de liftjes die naar de piste toe brengen of het wachten op deze liftjes. Onderkoeling heeft nadelige effecten op je lichaam, je bewustzijn kan dalen waardoor je verward of agressief kan gaan gedragen. Bij ernstige onderkoeling kan je bewustzijn zover dalen dat je het bewustzijn verliest, je organen slechter gaan werken en je kan zelfs overlijden als je te ver onderkoelt raakt. Je koelt extra snel af wanneer je kleren nat zijn. Zorg daarom voor speciale waterdichte kleding. Ik zelf draag altijd onder mijn (waterdichte) skibroek en skijas nog een thermoshirt (en bij extreme koude een thermobroek) en een skipully of een trui. Ik houd van kleding met een rits. Zodat ik tijdens het skiën een rits open kan doen wanneer ik het te warm krijg. Wanneer je veel zweet is het raadzaam om droge kleding mee te nemen. Vervang natte kleding op tijd. Want natte kleding versnelt de afkoeling.

 

Tip 2: Draag een bril met UV-bescherming

Prachtig die witte pistes, met daarboven een strak blauwe lucht en een heerlijk zonnetje. De kans op sneeuwblindheid (fotokeratitis) ligt op de loer. Het zonlicht reflecteert op de piste en je ontvangt een dubbele dosis UV-licht. Sneeuwblindheid is een pijnlijke oogziekte die wordt veroorzaakt door een te grote blootstelling van UV-licht op de ogen. Het UV-licht verbrand je ogen. De pijn ontstaat typisch 7 uur na blootstelling, meestal na een dag in de sneeuw of als je de volgende ochtend wakker wordt. De aandoening kan ook veroorzaakt worden door andere varianten van overmatige blootstelling aan UV-licht, bijvoorbeeld onder de zonnebank of op het strand. Sneeuwblindheid kun je gemakkelijk voorkomen met een goede zonnebril welke voldoende UV-protectie heeft. Ik schreef hier van de zomer al een blog over, speciaal voor toezichthouders aan het zwembad. Die door de reflecties op het water ook fotokeratitis kunnen krijgen.

mike lehnkering op wintersport met collega's rijnstate

Tip 3: Draag zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor 

Niet alleen je ogen kunnen verbranden. Ook je huid kan ongemerkt verbranden tijdens de wintersport. Vaak heb je er niet eens erg in. Laat je niet misleiden door het koude weer of de sneeuw. Juist hoog in de bergen is de blootstelling aan UV-straling hoog, en de witte sneeuw reflecteert de UV-stralen ook nog eens. Je ontvangt zo een dubbel zoveel UV-straling op je huid. Smeer jezelf dus goed in.

 

Tip 4: Draag een helm

Toen ik net begon met skiën, was het dragen van een helm alleen voor die skiërs die in het beginnersklas zaten. Tegenwoordig zie je bijna niemand meer zonder helm op de piste. In veel gebieden is het dragen van een helm zelfs verplicht, en dat is maar goed ook! Het dragen van een helm beschermt je niet tegen het krijgen van een hersenschudding, maar beschermt je wel tegen ernstiger hersenletsel zoals hersenbloedingen en hoofdwonden ten gevolge van een flinke val. En de helm houd je hoofd ook nog lekker warm. Extra preventie tegen onderkoeling. Zorg er wel voor dat je helm de juiste maat heeft en maak je helm altijd vast. Draag bij voorkeur een helm mét oorbeschermers zodat je oren ook beschermd worden, zowel tegen verwondingen als tegen de kou. 

 

Tip 5: Eet en drink voldoende

Tijdens de wintersport verbruik je zowel energie om te kunnen sporten als ook om je lichaam warm te kunnen houden. Ik zorg ervoor dat ik goed ontbijt en een stevige lunch eet, om te zorgen dat ik voldoende energie aan boord heb om de pistes te trotseren. Niet alleen eten is belangrijk, drink ook genoeg. Niet alleen verlies je meer vocht door het zweten bij het sporten, maar de kou zorgt ervoor dat je waarschijnlijk iets vaker zal moeten plassen en dus vocht verliest. Ik pauzeer regelmatig voor een heerlijke cappuccino of chocolademelk. Het liefst met een shotje rum. Eigenlijk is alcohol drinken tijdens het wintersporten niet verstandig. Alcohol heeft een nadelig effect op je techniek en inschattingsvermogen (eigenlijk net als in het verkeer). Daarnaast zorgt alcohol voor vaatverwijding en daarmee voor meer verlies van via de huid. En je was net iets warms gaan drinken om op te warmen.

 

Tip 6: Houd je aan de pisteregels.

Net zoals in het verkeer gelden er op de pistes ook regels. De Fédération Internationale de Ski heeft verkeersregels voor op de piste opgesteld. Houd je aan deze regels om ongelukken te voorkomen.

  1. Houdt rekening met anderen
  2. Beheers je snelheid en skistijl
  3. Kies het juiste spoor
  4. Haal met gepaste afstand een ander in
  5. Voeg zonder gevaar in om verder te skiën
  6. Houdt je niet op, op smalle plaatsen
  7. Klim of loop alleen aan de zijkant van de piste
  8. Let op tekens en markeringen
  9. Je bent verplicht om eerste hulp te verlenen
  10. Bij een ongeval ben je verplicht je te legitimeren

Tip 7: Don't eat the yellow snow! 

Ik heb het eten van sneeuw nooit heb begrepen. En medisch gezien kan het waarschijnlijk niet veel kwaad om gele sneeuw te eten, zullen je wintersportvrienden je hier nog jaren lang aan blijven herinneren. En dan nog maar te zwijgen van alle verjaardagsfeestjes of je bruiloftspeeche.